Monday, 12 January 2015

Orange is the New Cast

Am o problemă cu intenţiile de a face ceva, cu începutul şi mai aşes cu dusul la bun sfîrşit a lucrurilor. Motiv pentru care şi scriu rar. Mă găsesc bruiat, uneori chiar scos din "zonă" de cele mai mici lucruri... Parcă nu-mi găsesc intimitatea cum sau unde trebuie. Poate o şi caut unde nu trebuie, cum e la lucru înainte cu jumătate de oră de pauza de masă sau plecatul acasă. O văd şi pe Cristina scriind cîte ceva, şi deşi nu cred că e aşa de uşor distrasă ca mine, mă bucură să îi ofer (plin retragere) liniştea pe care nu mă organizez să mi-o ofer şi mie.
Nu e nicio mirare că majoritatea blog-ului meu stă în draft-uri şi de cînd mă ştiu am scris fluent şi pînă la capăt mai degrabă tîrziu în noapte...

Dar la subiectul zilei. Şi încep cu încă o divagare explicativă de la subiect. Orange is the New Black. Oz-ul în variantă feminină minimum-security. Început, plăcut. Gîndurile mai vechi (şi literatura despre femei, feminism, rolul în societate şi în lumea contemporană, Emma Goldman) lăsate deoparte - e foarte frumos. Şi după ani în care am simţit tot mai mult că nu înţeleg această lume similară cu a mea şi totodată cu complet alte reguli, mă bucură să văd cît de bine mă simt privind serialul.
Care serial e bun, dar nu e "god-tier" din aproape nici un punct de vedere, excluzînd faptul că e un serial curajos orientat exclusiv pe femei, performanţă rară pînă şi pentru ziua de azi. Apreciez tot mai mult şi efortul depus în caracterizarea personajelor şi a motivaţiilor lor. Trece testul Bechdel cu brio, şi aş îndrăzni să zic că trece şi echivalentul LGBT, testul Russo.

Mai departe ajung încet la subiectul post-ului.

Podcast-urile de calitate pot fi informative, culte sau (o să le zic eu aşa) distractive.
Pentru exemplu, History of Westeros e unul dintre cele mai complexe şi informative, cu discuţii foarte bune dar cu doi autori care habar nu au cum să vorbească la microfon.
Pentru podcast-uri culte aş da exemplu cele ale BBC-ului, de exemplu In Our Time cu Melvyn Bragg, fost membru al Casei Lorzilor şi cel mai eclectic intelectual pe care l-am auzit.
Pentru distractive am compania mea preferată, Bald Move.

2 tipi din partea centrală a SUaA. Cînd i-am auzit prima dată îmi păreau ign'ant rednecks, sincer. Şi de atunci, de vreo 3 ani încoace mă surprind constant. Istoria scurtă e simplă şi merge cam aşa: Doi copii crescuţi ca Martori ai lui Iehova care la maturitate s-au îndepărtat de dogmă, drept urmare au fost cam ocoliţi şi ignoraţi atît de comunitate cît şi de dogmă. S-au apropiat unul de altul crescînd, au descoperit pasiunea pentru seriale TV începînd să facă podcast-uri amatoriceşti. Între timp au devenit web developers pe timp de zi şi au fondat în paralel propria companie de podcast-uri, Bald Move, job-ul de noapte. Un joc de cuvinte după "bold move". Dinamica dintre ei e foarte faină. Show-urile acoperite sunt variate - Mad Men, Justified, Walking Dead, Breaking Bad, Game of Thrones, House of Cards, American Horror Story, Fargo, The Leftovers, Boardwalk Empire.

Anul trecut au încercat să facă din podcast-ing un full-time job, treabă riscantă dar care aparent merge. Echipamentul îl aveau deja, sună şi se comportă foarte etic şi profesionist (minus accentul) şi au haz. Asta deşi sunt naturali, nu se feresc de o înjurătură. Care e ultima zi în care nu ai zis o dată măcar plm

Îmi place dinamica şi conţinutul podcast-urilor lor. Asta se adaugă unui ochi critic bun. Bun pentru amatori, merită spus. Toată treaba fiind făcută din pasiune nu vorbim de critică profesionistă, deşi adeseori o recenzie a lor e mai bună decît a profesioniştilor, măcar pentru că sunt foarte atenţi la ceea ce se întâmplă, ori un priofesionist are de lucru, are
de scris - nu va sta să revadă un episod de 2-3 ori doar ca să discute informat pe baza lui sau să găsească mici inconsistenţe. Şi totul e suplinit de feedback din partea ascultătorilor, uneori foarte bun. Cum ar fi cînd îţi scrie un tip din armată să-ţi vorbească de gloanţele din The Walking Dead şi un specialist în betoane să-ţi vorbească despre realismul găurilor din beton. Sau expertul în iluminat automotiv care explică de ce un tip sparge într-un anumit mod un far la maşină.   Saaau - de ce nu, cînd a scris un fan Breaking Bad emisiunii că metamfetamina e chimic oglinda medicamentelor de răceală, Bald Move-iştii bineînţeles că nu l-au crezut dar au cerut "unui laureat Nobel" (ca Walter White) feedback... şi au primit de la un doctorand un răspuns foarte elaborat. Era adevărat, cu asterisc-uri.

Cel mai mult apreciez versatilitatea.

-- La podcast-ul de Breaking Bad (denumit Breaking Good), un serial migălos şi bine scris, se pune accentul pe analiza atentă a situaţiei, a elementelor din poveste şi a caracterizării personajelor.
-- La podcast-ul Walking Dead (denumit Watching Dead), un serial groaznic de popular dar care este sub nivelul sursei de inspiraţie şi uneori scris "like they just don't give a shit" se discută personajele şi acţiunea dar totul sub o pătură care include destul de mult mişto. Un fel de "nouă ne plăcea ideea, aveţi potenţial, actori buni şi buget dar voi vă bateţi joc de serial aşa că dăm şi noi în voi".
-- La Game of Thrones discuţiile sunt serioase, din toate punctele de vedere dar şi amuzante. Plus că există o secţiune dedicată materialului sursă şi a implicaţiilor sale în serial. Iar unul dintre moderatori nu doar că a citit cărţile, dar a şi studiat puţin treaba, ajutat de internet.
-- Şi într-un final, ajung la Orange is the New Cast. La care nu participă amîndoi hăndrălăii, pe principiul "let's not have a cock-fest on a show about women" drept urmare au ales să invite nişte femei, prin rotaţie, ca parteneri de discuţie.

Ştii momentul ăla în care te apuci de un serial doar pentru că doi tipi au făcut deja un podcast pentru el?...


Wednesday, 31 December 2014

BBC Too

Nici nu-mi amintesc ultima dată cînd am urmărit o emisiune preferată live. Sau un serial de televiziune, ceva pe care în mod normal îl downloadez de pe Internet dar pe care să îl urmăresc în premieră pe televiziune la "ora de emisie"; în afara meciurilor de fotbal. Ei, aseară am spart tiparul căutînd cu succes un stream BBC Two, pentru Charlie Brooker's 2014 Wipe, o retrospectivă mizerablist-sarcasto-critică asupra anului. A meritat pe deplin! Nu doar emisiunea, cît aşteptarea, sincronizarea şi adrenalina de a vedea ceva cît de repede posibil. 

În 2014 am găsit adrenalina pierdută de mulţi ani, aceea de a nu sta degeaba cît se downloadează torrentul, m-am simţit neputincios atunci cînd am realizat că în ciuda nevoilor NU există un buton de pauză, am avut pînă şi nişte sentimente în premieră cauzate de faptul că dacă BBC-ul spune că ora de emisie e 10:00 pm emisiunea dinainte nu se termină la 9:50, că nu există publicitate între emisiuni sau în mijlocul vreuneia (cînd alegi momentul de mers la baie în cazul ăsta?!?) şi dacă ea "durează o oră" atunci la 10:59 pm încă eram în faţa monitorului.


Monday, 22 December 2014






We spent two weeks undercover infiltrating the gym.
"Gym-filtrating" it.

I coined that.

I think it would really catch on if more people infiltrated gyms.

(brooklyn nine-nine)

Friday, 19 December 2014

2014, top 5 "how to..." searches for british cities:


London:  1 - "how to kiss"
Edinburgh: 1 - "how to kiss"
Glasgow: 1 - "how to kiss"
Leeds, Newcastle, Brighton, Nottingham:  1 - "how to kiss"
Manchester: 1 - "how to crochet" ... 

Goes even further, the 3rd most googled how to in Manchester is "how to knit". The 4th is "how to make". Make?? Take some time off, collect yourself and read on.

Oxford: 1 - "how to paraphrase". Wow, great academic start. Except that it's followed by some rather common and (you'd think) straightforward entries: 2 - "how to draw", 3 - "how to crochet", 4 - "how to sleep" and the one I'd like to think I'm grasping, 5 - "how to blog".

Furthering the "analysis" ... Leeds seems surprisingly high-brow, with 3 of its first 5 terms being "how to study", "how to reference" and "how to analyze". In contrast, Cambridge seems surprisingly interested in "how to massage", "how to decorate" and "how to whistle".

Bristol seems full of bright young activist mechanical people, interested in "how to solder" (4), "how to sleep" (3, also encountered in Oxford), "how to hack" (5 AND 2). Of course, all these (probably) jobless activists also need to know "how to squat" (1).

In a frenzy of interest for "how to kiss", met with small exceptions in almost each top 2 per city one top search stands out. No, it's not Manchester's "how to crochet". It's Belfast's "how to cut". That's right, an inordinate number of people in Belfast are interested in how one increases the efficiency of cutting. Cutting what?, is the question that begs itself. Well, to my recollection, a stereotype about Belfast is that it's a felonious area. Before writing it down I want to double-check by googling "Belfast stereotypes". I run across a Monopoly table where 80% of the squares are "go to jail". 'Nuff said.

In conclusion, It seems the question of the day is "crocheting - the next big thing in relaxation?"

Inspiration: bbc.co.uk

Thursday, 11 December 2014

♫ Today I have achieved absolutely nought 

Thursday, 4 December 2014

Monday, 24 November 2014

....and maybe, just maybe, this was when people started to realize that the critics who'd called Mike Skinner a poet from day one might have been right.



Remember a time when people treated The Streets like it was all a joke?  Before grime, before dubstep, when UK garage was anathema to 99% of 'serious' music lovers, when the word 'chav' was at its vicious peak, when Britain didn't really have much of a voice of its own in the music industry, when Eminem was the biggest star on the planet, when a white rapper could be found on every channel (usually fronting a nu-metal band), here was a lad from deepest Birmingham talking over garage beats shorn of the American sheen that dominated the charts at the time.  First there was "Has It Come to This?", and everybody missed the beat and laughed at his 'rapping' (and there's no insult implied in those quotation marks - Mike Skinner has never rapped, and to judge him against any other rapper is missing the point completely).  Then there was "Let's Push Things Forward", and people shook their heads at this not-reggae, not-garage, not-rap concoction with such silly lyrics.  

Then there was "Weak Become Heroes", and people started to realize that he had something profound to say.  As scene-setting opening lines go, 'turn left up the street/nothing but grey concrete and dead beats' takes some beating, but the song really peaks in its final verse....

Then the girl in the cafe taps me on the shoulder
I realize five years went by and I'm older
Memories smoulder, winter's colder
But that same piano loops over and over
The road shines and the rain washes away
The same Chinese takeaway selling shit in a tray
It's dark all round, I walk down, same sights, same sounds
New beats though


....and maybe, just maybe, this was when people started to realize that the critics who'd called Mike Skinner a poet from day one might have been right.  Still, some needed more convincing.  Then "The Irony of It All" arrived - and then he was undeniable.  True, it's probably the worst song on the album outside of the excruciating "Who Got the Funk?", but the concept and the execution were both brilliant - as a call to legalize marijuana and to demolish the stigma that surrounds its users, it was erudite, memorable, funny, and convincing.

Somehow, this felt right.  Original Pirate Material was a true eureka moment for British music, the spark that lit a fire that burned through both Dizzee Rascal and Arctic Monkeys, laying down a gauntlet for UK garage to go and expand into the future (and thus into grime, dubstep, future garage, and beyond), and making it acceptable for British people to sound British, in a way Britpop never did.  Britpop begat Blur and Supergrass; The Streets begat The Futureheads, The Enemy, Maximo Park, The Libertines, Art Brut, Arctic Monkeys, and dozens of others, and whatever you might say about the quality of their music, there's no doubting that they were very definitely Brits, and were probably more proud and unashamed of it than any wave of rock bands ever to come from these shores.  And at the front of this wave was Mike Skinner, a man who looked and sounded like the kind of guy who was always going to win you over in time by sheer virtue of his charisma.  If he hadn't, would this album have had even half the impact?  I wonder.  It was inevitable anyway - think of any lad down your local that's anything like Skinner, and truth is, you probably didn't him at first either, until you got to know him.

There is more to Original Pirate Material than just that, though - the lump-in-throat "Stay Positive", for instance, a no-bullshit ode to overcoming heroin addiction that ends the album on a note more downbeat than anybody could see coming.  "It's Too Late" is in similar territory too, and is something of a dry run for the more famous (and, it has to be said, more moving) "Dry Your Eyes".  There's a lot of old-fashioned humour too, like the one-two punch of "Too Much Brandy" and "Don't Mug Yourself" halfway through the album, the still-startling "Let's Push Things Forward" (a song that sounds like everything ever recorded in Birmingham that's not metal distilled into one track), and obviously, "The Irony of It All".

Truthfully, I thought Original Pirate Material sounded a little dated upon its release - UK garage had basically already been and gone in 2002, the reggae and ska influences were completely at odds with the rest of the charts at the time, and the pop elements seemed to hark back to the more gleefully dumb end of post-punk (Jilted John, I guess, would be the best example, or maybe the more famous tracks by Ian Dury & the Blockheads).  Yet it didn't take long for everybody else to catch up, and nowadays, Original Pirate Material just sounds completely singular, a one-off so umatched that you couldn't even really say it was ahead of its time.  It has its weaker moment, sure, but the best tracks here stand completely alone, and that's what makes this an absolutely vital album.

-- Iai