Tuesday 20 November 2012

-filii

Chiar îmi place tipul.



Recent am intrat în zona "educativă/matematic-educativă" a YouTube-ului, şi descopăr tot mai multe canale care sunt cel puţin interesante. Unul dintre cele mai bune îmi pare cel al "numerofililor", o colecţie foarte tare de oameni:  http://www.numberphile.com/team/index.html  condusă de un fost videojurnalist BBC, Brady Haran. E tare că totul se leaaagă. 

Una dintre primele chestii care mi-au plăcut din Radio-ul BBC-ului a fost The Unbelievable Truth, un panel show în care 4 invitaţi se chinuiau să-şi mintă cu o faţă senină contracandidaţii. Adică fiecare prezenta o anumită temă încerând să strecoare 5 minciuni în exposé pe care ceilalţi să nu le depisteze. Aşa că trebuie să vii cu informaţii care să pară minciuni clare, pentru a ascunde adevăratele minciuni în mulţime. Cum ar fi de exemplu atunci când vorbeşti despre morcovi să menţionezi că mai demult aceştia aveau culoarea violet, nu portocaliu. (Vrăjeală, nu? Fals.)
Invitaţii la The Unbelievable Truth erau oameni de comedie britanici (aşa am ajuns şi eu să-i mai cunosc), iar dinamica dintre ei era genială şi genial moderată de către David Mitchell, care mi-a plăcut mult.

Caut eu pe YouTube acest Mitchell, dau de ceva proiect de-al lui cu un alt comediant din UK şi sceptic, Robin Ince.

Trec anii şi dau de o altă emisiune BBC Radio 4, un alt panel, de data asta dezbătând subiecte legate de ştiinţă, prezentat de Brian Cox (pe care-l ştiam de la TED) şi... Robin Ince. Acesta se numeşte The Infinite Monkey Cage şi am tot (tran)scris recent pasaje din el. 
Prin emisiune mai apărea din când în când un personaj, care era acolo pentru a aduce "opinia unui matematician", în cântec, poezie sau eseu. Aflu că se numeşte Matt Parker.

Dau eu de canalul numerofililor pe YouTube şi după scurt timp (30 de video-uri) încep să am doi favoriţi clari. Un tip ciudat şi unul care îmi pare foarte carismatic, James Grime, cercetător la Cambridge - cu care am şi început blog post-ul. Tipul celălalt? Abia acum m-am interesat de numele lui, pentru acest entry. Matt Parker, the "stand-up mathematician" din The Infinite Monkey Cage. Foarte tare!

Exemplu de video a "Numberphile" cu Grime şi Parker:  Problems with 0.

Binjeînţeles, Numberphile e legat şi întreţine relaţii şi cu Khan Academy, Vsauce, Crash Course sau CGPGrey, toate canale foarte bune de pe YT. Şi dacă e să fie verificat numai unul după Numberphile, să fie CGPGrey.













No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.